Blog

8 dobrých rád pre lepšiu pamäť: Ako sa rýchlejšie naučiť a viac si zapamätať

Minulý týždeň sme u jedného klienta riešili jazykový audit. Robili sme jazykový test a test o typoch učiacich sa. Náš cca 3-hodinový program sme navyše doplnili o cca 20-minútovú prednášku o tom, ako pamäť funguje a ako si človek dokáže zapamätať viac. Pár praktických rád, ktoré tam zazneli, si môžete teraz sami vyskúšať. Začnite sa učiť (nielen jazyk) efektívnejšie.

 

Tip č.1 – Robte si častejšie prestávky

Pamäť  úzko súvisí so koncentrácie, je predpokladom pre všetky úlohy a výzvy. Bez neho nie je možné urobiť prakticky nič. Ak sledujete atletiku, napríklad výškari sa dlho pred skokom koncentrujú a predstavujú si svoj ideálny skok.

Podľa psychológov je človek schopný skutočne sa sústrediť na približne 30-50 minút. Nie je to veľa. Niektorí psychológovia dokonca tvrdia, že sa my, dospelí, dokážeme sústrediť maximálne na pätnásť až dvadsať minút a deti dokonca len 3-5 minút. Preto keď u nás učíme deti angličtinu, neustále musíme meniť aktivity.

Ak teda máte napríklad 90-minútovú hodinu, rozdeľte si ju na časové úseky po 30 minútach a dajte si 2-3 minútovú prestávku. Ako? Otvorte okno, vyjdite z miestnosti, natiahnite sa, spomeňte si na niečo príjemné a hlavne, na chvíľu prestaňte rozmýšľať nad učivom. Nebojte sa, aj keď myslíte na niečo iné, mozog si fakty usporadúva a ľahšie si ich zapamätá.

 

Tip č.2 – Gramatika bez poučiek

Čo sa nám na hodinách osvedčilo, je učenie sa gramatiky v kontexte. Veľa našich študentov je príliš upnutých na to, že sa potrebuje učiť najprv gramatiku a tak sa naučia jazyk. Omyl! Nikto z nás dospelých nepotrebuje vedieť školské veci typu podmet, prísudok, predmet atď. Ani deti sa neučia jazyk cez gramatiku. Radšej sa naučme situáciu, príbeh, kedy využijeme konkrétny tvar. Dobrý lektor musí takéto vysvetlenie zvládnuť približne do 1 minúty.

Poznáte minulý priebehový čas? Ak nie, netrápte sa, nie je dôležité vedieť, ako sa volá, len kedy sa používa. Predstavte si, že ste práve teraz na svojej vysnívanej dovolenke, na krásnej pláži s palmami a bielym pieskom a čítate si knihu. V angličtine I´m reading my book. Now. You´re swimming in the sea. Peter is suntanning on the beach. They´re playing volleyball. (I´m + ing, you´re + ing, he/she/it´s + ing, they´re + ing)

Yesterday, between 5 and 7 pm, I was reading my book. You were swimming in the sea. Peter was suntanning on the beach. They were playing voleyball. (I was + ing, you were + ing, he/she/it was + ing, they were + ing)

Pravidlá si sami dokážete odvodiť. Jednoduché, že?

 

Tip č.3 – Slovná zásoba kreatívne

Ako si ľahko zapamätať slovíčka v cudzom jazyku? Existuje tzv. metóda kľúčového slova, ktorá funguje nasledovne: K slovíčku v cudzom jazyku si nájdem slovenské slovíčko, ktoré znie podobne, samozrejme môže mať iný význam a spojím si ich. Napríklad pre nás v exotickom jazyku litovčine sa zajac povie triušins, ryba žuvajs. Ako si to zapamätáte?

Triušins, povedzte si to nahlas. Čo mi to pripomína? Ja si predstavím strakatého zajaca s obrovskými tromi ušami, môžem si ho nakresliť na papier, napríklad s jedným uchom červeným.  Čím zaujímavejší obraz, tým lepšie pre moju pamäť.

Žuvajs? Pozerám sa do akvária a spredu za sklom na mňa pozerá zeleno-šedý kaprík. Ideálne, keď si ho rozpohybujem. Oči vyvaľuje, myká plutvami. A čo ešte robí? Neotvára ústami ako bežná ryba, ale prežúva, lebo je to americký kapor, ktorý žuje žuvačku :)

Aj takýmto spôsobom si dokázali za 10 minút naši klienti zapamätať 4 slovíčka, ktoré nikdy predtým nepočuli. Otestovali sme si ich na konci prednášky a vedeli ich. Funguje to.

 

Tip č.4 – Asociácie

Tento tip súvisí s tým, čo som vysvetľoval v tipe č.3. Pri tvorbe asociácií skúste napríklad zapojiť všetky svoje zmysly. Vytvárajte si svoje vlastné asociácie, ktoré nadviažete na skúsenosti, príbehy, ktoré ste zažili. Predstavte si veci v pohybe,  využívajte humor, čo najväčšiu predstavivosť. Ideálne nech sú vaše asociácie živé, farebné, väčšinou pozitívne, niektoré môžu mať aj sexuálny podtón. Pri predstavách je všetko dovolené všetko. Pamätajte, že čím bujnejšia je vaša predstavivosť, tým lepšie si slovíčko a situáciu zapamätáte.

 

Tip č.5  - Myšlienkové mapy

Myšlienková mapa, ktorá vysvetľuje, ako vyjadriť budúcnosť

Slovíčka, či frázy, ktoré si chcete zapamätať, si zapisujte. Väčšina z nás si robí zápisky klasicky, čiže lineárnym spôsobom, napríklad na papier alebo kartičky. Pamätáte si, že v škole ste si vyfarbovali a podčiarkovali dôležité veci? Ja som si často robil vetvenie, kreslil som si do poznámok smajlíky, výkričníky a pod.

Nelinárny zápis, čiže myšlienkové mapy využívajú to, že mozog myslí v obrazoch. Zobrazujú napríklad ústrednú myšlienku alebo problém, z nej idú hrubé vetvy, čiže riešenia problému alebo kroky. Tie sa ďalej rozvetvujú a takto dokážem zachytiť podstatu prednášky, hodiny alebo napríklad čítaného textu. Pozrite sa na ukážku takejto mapy, ktorú si viete urobiť ako pomôcku pri gramatike. Mapy napríklad využívame pri zápisoch z hodín v cudzom jazyku, kde si celá skupina mapu sama vytvára a takto sa aktívne učí.

 

Tip č.6 – Opakujte najmenej 5x

Ľudská pamäť sa skladá z troch typov. Prvý je tzv. senzuálna pamäť, čiže to, čo zachytia zmysly. Neustále sa po pár sekundách premazáva, lebo by sa mozog preplnil zbytočnými informáciami. Pamätáte si napríklad, čo ste počuli pred 20 sekundami? Ja nie.

Druhým typom pamäte je krátkodobá pamäť. Pri netrénovanom človeku má svoje limity, ktoré sa počítajú ako 7+-2, čiže v rámci napríklad 1 hodiny 
si nedokážete zapamätať viac ako 9 vnemov.

Tretím, pre učenie najdôležitejším typom, je dlhodobá pamäť. Tá si však 
pamätá iba vnemy, ktoré sú niečím výnimočné (napríklad veselá príhoda na dovolenke s kamarátmi) alebo vnemy, ktoré ste si pravidelne snažili zapamätať 
(napríklad malá násobilka)

Ak spojíte systém opakovania (po hodine, na druhý deň, o týždeň, o mesiac a 3 mesiace) s tvorbou asociácií, kde danému slovíčku priradíte nejaký obraz alebo príbeh, začnete sa učiť až 5-násobne rýchlejšie a hlavne si ho zapamätáte prakticky navždy.

Napríklad slovíčko horse (kôň) spojím s výrazom Hooor sa (na kone) a predstavím si situáciu z filmu Pacho, hybský zbojník (Na koneeee…Veď žiadne nemáme…Tak utekajme!), vžijem sa do tejto situácie. Keď sa túto asociáciu naučím na hodine, zopakujem si ju, hneď ako prídem domov, potom na druhý deň, o týždeň na hodine s lektorkou, o mesiac pri príprave na mesačný test z danej kapitoly a tri mesiace ku koncu semestra, slovíčko sa dostane do dlhodobej pamäte a vy si naňho spomeniete vždy, keď budete potrebovať.

 

Tip č.7 – Mnemotechnické pomôcky

S týmto slovným spojením ste sa určite už stretli. Dokážu pomôcť aj vám pri učení jazykov. Vďaka vtipným vetám, príbehom, písmenám v slove, básničkám, či rýmu si dokážete frázy zapamätať navždy. Skúste si vytvoriť vlastné pomôcky. Tu máte príklady (nepoužívam fonetické znaky):

skirt (skért – sukňa) … vs … shirt (šért – košeľa)
physician (fyzišn – lekár) … vs … physicist (fyzisist – fyzik) – fyzik si stúpil na prst
price (prajs - cena na vysačke)    …. vs …. prize  (prajz – cena v závode)
tiny (tajny – maličký) – tajný policajt bol maličký :)

 

Tip č.8 – Parettovo pravidlo

 Možno ste už počuli o tom, že 20% práce vám prinesie 80% úžitku a zvyšných 80% tvorí len dodatočných 2O%. Preto aj pri učení sa treba sústrediť na 2-3 najdôležitejšie veci, ktoré vám zabezpečia maximálny efekt. Vyberte si sami, ktoré z týchto tipov to sú.

Všetky tieto body tvoria kostru spôsobu výučby v našej jazykovej škole a rozoberám ich do hĺbky v ďalších článkoch.

Ak máte nejaké zaujímavé nápady, budem rád, keď sa o nich podelíte v diskusii.

Zdroje obrázkov:  semel.ucla.edu, englishwithatwist.com

Páčia sa vám naše články?

Prihláste sa do odoberania newslettera a už vám neunikne žiadny nový príspevok.

Ďalšie zaujímavé články